Monday 8 April 2013

Velkommen til våren i Granada.

Her i Granada har vi hatt en kald og regnfull vinter, men i dag har sola kommet fram og skinner så vi føler at vi får ny energi, alle løker vi har plantet tidligere år blomstrer, har de fineste perleblomster i flere potter, og nydelige stemorsblomster. Det er blomst på sitrusfruktene, og en del små kart også. Vi kan nok glede oss over varme dager, men Granada ligger på 700 m.o.h så kveldene og nettene blir kalde i noen uker fremover, og ta tenker jeg ofte på en varm suppe til kveldsmat, dene heter "Sopa de picadillo" det er ikke så lett å oversette , men oppskriften deler jeg gjerne med de som er suppemennesker.

SOPA DE PICADILLO (4 pers.).
1/2 pollo ( kylling)
1 hueso de jamon serrano ( serranoskinkeben)
1 hueso salado ( saltet ben)
2 l vann
1 zanahoria ( gulrot)
1 puerro (purre)


4 huevos (egg)
100 gr jamon serrano (serranoskinke)
100gr fideos finos (suppenudler)

I en stor kjele har vi først vann, kylling ,skinkeben, og salt ben, det kan kjøpes hos den lokale slakteren,eller hvis du har spist opp serranoskinken kast for all del ikke beinet. Vi sager de i biter på en 7-8 cm. tykkelse og fryser de i plastposer, så blir de ikke harske.
Kok opp, og ta vekk alt skummet, når det er gjort tilsetter vi purren og gulroten, vi har ikke salt i, for det sørger skinke beina for. Jeg har en trykk-koker, sa med den tar det bare 20 min. Ellers vile jeg gi godt over en time i en vanlig kjele, eller til kyllingkjøttet faller fra benet.

I men kan du koke eggene i 6-7 min. , de skal ikke være hverken hard eller bløtkokte, akkurat midt i mellom, avkjøl og skrell, og legg til siden.Serranoskinken skjœres i små terninger, ( på mange supermarkeder kan vi finne den ferdig oppskjært.

Jeg bruker å sile kraften når den er ferdig, rens kylingkjøttet og del det i terninger, purren og gulroten får Rey, min lille puddel som er veldig glad i all den maten vi spiser.

Sett kraften over varmen igjen, smak om det trengs å tilsette salt, og ha i suppe-nudlene, jeg liker dem "al dente" ellers tar det bare 3-4 minutter før de er kokt, ha så kylingbitene i og la de trekke et par min., i mens deler vi eggene og har et i hver suppetallerken eller bolle, sammen med serranoskinken og heller kraften med nudler og kyllingkjøtt over.

Server med godt brød ved siden av,og gjerne et lite glass rødvin.
God apetitt.




No comments:

Post a Comment